مراقبت‌های مهم بعد از درمان ریشه دندان چیست؟

چه مراقبت‌هایی بعد از درمان ریشه دندان مجاز هستند؟ حتما شما هم یک بار در طول زندگی خود تجربه دندان‌درد و مراجعه به دندان‌پزشکی را داشته‌اید. دندان‌ها را می‌توانیم عضوی سخت، اما آسیب‌پذیر معرفی کنیم که به دلایل مختلف ممکن است آسیب ببینند.

درمان ریشه دندان می‌تواند انتخاب خوب و مناسبی برای افرادی باشد که تنها با پر کردن ساده نمی‌توانند دندان خود را درمان کنند. در این محتوا قصد داریم تا به‌ صورت کامل با مراقبت‌های مهم بعد از درمان ریشه دندان و اقداماتی که در این زمان می‌توانید انجام دهید، آشنا شویم.

درمان ریشه دندان

درمان ریشه دندان را اغلب ما به‌ عنوان عصب‌کشی دندان می‌شناسیم. این روش درمان، در واقع به نوعی جراحی کوچک در دهان و دندان محسوب می‌شود. در این راستا مانند هر عمل جراحی دیگری، بافت‌های داخل دندان ممکن است دچار آسیب و جراحت شوند که نیاز به زمان کافی برای التیام خواهند داشت. بعد از این عمل، حدود 24 ساعت درد با شدت بالا طبیعی بوده و این درد ممکن است حدود 3 تا 5 روز طول بکشد.

لازم به ذکر است که پس از سپری شدن 24 ساعت ابتدایی بعد از عمل، شدت این درد به مراتب کاهش پیدا می‌کند. برای اینکه بتوانید میزان درد و آسیب‌های بعد از عمل را کاهش دهید و دندان را در شرایط مطلوبی نگه دارید، لازم است تا با مراقبت‌های بعد از درمان، آشنا شوید.

آیا درمان ریشه دندان درد دارد؟ کلیک کنید.

مراقبت های بعد درمان ریشه دندان

عوارض بعد از درمان ریشه دندان

قبل از اینکه به سراغ توضیحات مربوط به مراقبت‌ها برویم، لازم است تا درباره عوارض این حال اطلاعات کافی به دست آوریم. درمان ریشه دندان یک روش درمانی نسبتا سخت و با ظرافت خاص محسوب می‌شود. از این رو، عوارض مختلفی به دنبال دارد که باید درباره آن‌ها اطلاعات کافی داشته باشید.

توجه کنید که این عوارض در تمام افراد به ‌صورت مشابهی دیده نمی‌شوند. در واقع ممکن است شما درگیر برخی از این عوارض شوید، اما چند نمونه از آن‌ها اصلا در حالات شما وجود نداشته باشند. از مهم‌ترین عوارض مربوط به درمان ریشه دندان، می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

-         درد، در صورتی که مداوم و بدون کاهش یافتن باشد، می‌توانید به دندان‌پزشک خود مراجعه کنید.

-         عفونت دندان

-         احساس برآمدگی دندان به دلیل مناسب نبودن پانسمان

-         شکسته شدن تاج در صورت عدم رعایت مراقبت‌های بعد از درمان

مراقبت‌های بعد از درمان ریشه

بعد از آشنایی با درمان ریشه دندان یا همان عصب‌کشی و همچنین عوارض این روش درمانی، لازم است تا به بررسی مراقبت‌ها و نکاتی که باید بعد از درمان و جراحی در نظر داشته باشید، می‌پردازیم.

لازم به ذکر است که توجه به این نکات از اهمیت بسیار بالایی برخوردار بوده و می‌تواند در روند بهبود دندان و کاهش میزان درد آن، تأثیر بسیار بالایی برای شما به دنبال داشته باشد. پس حتما به این نکات توجه کرده و بعد از درمان، آن‌ها را رعایت کنید.

متخصص درمان ریشه دندان

گذر از بی‌حسی دندان

دهان را می‌توانیم از آسیب‌پذیرترین بخش‌های بدن انسان معرفی کنیم. بسیاری از باکتری‌ها از طریق آن وارد بدن می‌شوند؛ از این رو باید توجه زیادی به خوراکی‌ها و نوشیدنی‌های خود داشته باشید. بعد از درمان ریشه دندان، توصیه می‌کنیم که به هیچ عنوان تا زمان تمام نشدن بی‌حسی دهان و دندان و بازگشت آن به شرایط معمولی، اقدام به خوردن یا نوشیدن نکنید. در تمام مدت بی‌حسی دهان و دندان، به دهان خود این مهلت را بدهید تا استراحت کرده و به حالت قبلی خود بازگردد.

تهیه نسخه و مصرف داروها

استفاده از داروهای تجویزشده توسط دندان‌پزشک از اهمیت بالایی برخوردار بوده و به هیچ عنوان نباید نسبت به آن بی‌توجه باشید. برخی از متخصصان در این زمینه ممکن است داروهای آنتی‌بیوتیک و یا ضدالتهاب‌های مختلف برای شما تجویز کنند تا از این طریق از آسیب‌های آتی تا حد زیادی جلوگیری کنند. از این رو توصیه می‌کنیم که قبل از شروع فرایند درمان، نسخه خود را به ‌صورت کامل تهیه کنید تا بتوانید بلافاصله بعد از درمان، از آن استفاده نمایید. این اقدام تا حد زیادی می‌تواند در روند مراقبت‌های بعد از درمان ریشه دندان کمک‌کننده باشد.

محدودیت‌های غذایی

بعد از اتمام دوره بی‌حسی دهان و دندان، می‌توانید اقدام به خوردن و نوشیدن کنید، اما باید به محدودیت‌های موجود در این زمینه هم توجه ویژه‌ای داشته باشید. توصیه می‌کنیم که بعد از درمان ریشه دندان تا 24 ساعت از نوشیدنی‌های داغ کاملا پرهیز کنید. خوردن غذاهای سفت هم در این دوره و حتی بعد از چند روز هم به هیچ عنوان توصیه نمی‌شوند. به طور کلی غذاهایی که باعث می‌شوند شما دندان‌های خود را روی یکدیگر فشار دهید و به آن‌ها آسیب بزنید، به‌ صورت کامل ممنوع هستند.

غذا خوردن از سمت مقابل

از دیگر اقدامات مراقبتی مربوط به غذا خوردن که باید در نظر داشته باشید، خوردن از سمت مقابل است. به ‌صورت کلی باید به این موضوع توجه داشته باشید که از وارد شدن فشارهای اضافی به دندان‌های خود جلوگیری کنید. هرگونه فشار اضافی ممکن است باعث آسیب دیدن پانسمان یا تاج دندان شود؛ از این رو بهتر است که از سمت مقابل خود برای غذا خوردن استفاده نمایید.

مراقبت‌های مسواک زدن

افرادی که اقدام به درمان ریشه دندان می‌کنند، درباره مسواک زدن بعد از درمان سؤالات مختلفی دارند. به‌ صورت کلی مسواک زدن بعد از درمان ریشه دندان مجاز بوده، اما باید اطلاعات کافی در این زمینه داشته باشید تا بتوانید به بهترین روش ممکن و بدون آسیب رسیدن به بافت پانسمان یا تاج دندان، به آن مسواک بزنید. در این زمینه توصیه می‌کنیم که به دستورات دندان‌پزشک خود عمل کرده و مطابق با دستورالعمل‌های ارائه‌شده در این زمینه مسواک بزنید.

عدم استفاده از نخ دندان

علی‌رغم تأکید بر مسواک زدن در این دوره و توجه به نظافت دندان‌ها، به هیچ عنوان از نخ دندان برای دندانی که ریشه‌اش درمان شده است، استفاده نکنید. در برخی از مواقع ممکن است به دلایل مختلف مانند مناسب نبودن جنس نخ دندان استفاده‌شده یا عدم استفاده اصولی و ... این موضوع باعث آسیب رسیدن به پانسمان دندان شود. از این رو توصیه می‌کنیم که از نخ دندان تا چند روز استفاده نکنید.

مراقبت از روکش موقت

بعد از درمان ریشه، دندان‌پزشک یک روکش موقت بر روی دندان شما قرار می‌دهد تا زمانی که روکش اصلی آن حاضر شده و آماده نصب شود. این روکش موقت، صرفا برای بستن منافذ ورودی پالپ بوده و تا زمان آماده شدن روکش دائمی، از آن مراقبت می‌کند. روکش موقت جنس ظریفی داشته و خوردن هرگونه غذاهای سفت یا جویدن غذاها خشک، می‌تواند باعث شکسته شدن و آسیب دیدن آن شود. از این رو توصیه می‌کنیم که تا زمان نصب روکش دائمی دندان، از خوردن چنین غذاهایی به‌ طور کامل پرهیز کنید.

عدم کشیدن سیگار

از دیگر نکات مراقبتی که بعد از درمان ریشه باید به آن توجه ویژه‌ای داشته باشید، عدم کشیدن سیگار است. به‌ صورت کلی، سیگار کشیدن می‌تواند تأثیر سوئی بر روی دندان‌ها و سایر ارگان‌های بدن شما داشته باشد. از این رو لازم است در این دوره که دندان شما حساسیت بالایی داشته و مستعد آسیب دیدن است، از کشیدن سیگار به‌ طور کاملا جدی، خودداری نمایید.

قرار دادن روکش

برخی از افراد بعد از انجام درمان ریشه دندان، در موعد مقرر اقدام به تهیه روکش دندان مناسب و نصب آن نمی‌کنند. روند درمان ریشه دندان به صورتی است که بر روی دندان تأثیر گذاشته و باعث تضعیف استحکام آن می‌شود. به همین دلیل توصیه می‌شود که از خوردن غذاهای سفت و سخت خودداری کنید. از این رو لازم است که حتما بعد از بهبودی بافت‌های اطراف دندان، روکش مناسبی بر روی آن قرار بگیرد. وجود این روکش می‌تواند تأثیر فوق‌العاده زیادی بر روی سلامت و استحکام دندان داشته باشد.

مراقبت بعد جراحی ریشه دندان

درمان مجدد ریشه دندان در چه مواقعی انجام می‌شود؟

یکی دیگر از موضوعاتی که در این بخش باید به آن بپردازیم، این است که بدانیم در چه موقعیتی نیاز به درمان مجدد ریشه دندان وجود دارد. در قسمت‌های قبلی به ‌صورت کامل با درمان ریشه دندان آشنا شدیم. در برخی از مواقع ممکن است دندان نیاز به درمان ریشه مجدد داشته باشد. بدیهی است که این درمان مجدد به‌مراتب سخت‌تر از عصب‌کشی معمولی بوده و شما باید با انجام تمام مراقبت‌های لازم در این دوره، از نیاز به درمان مجدد جلوگیری کنید. در این بخش برخی از مهم‌ترین دلایل نیاز به درمان مجدد را به شما معرفی می‌کنیم:

-         به وجود آمدن عفونت جانبی جدید

-         عدم انجام تخلیه کامل پالپ و پاک‌سازی مناسب دندان

-         به وجود آمدن پوسیدگی در دندان عصب‌کشی شده

-         عدم بهبودی کامل کانال ریشه

با در نظر گرفتن احتمال نیاز به درمان ریشه دندان مجدد، توصیه می‌کنیم که به تمام نکات مراقبتی که در بخش‌های قبلی توضیح دادیم، توجه ویژه‌ای داشته باشید. نسخه پزشک را تهیه‌ کرده و مصرف کنید تا درگیر عفونت ریشه دندان و سایر عوارض موجود در این زمینه نشوید. با رعایت تمام نکات ذکرشده، شما می‌توانید رضایت بالایی از نتیجه این عمل درمانی داشته باشید.

دندان‌ها معمولا دچار مشکلات مختلفی می‌شوند و روش‌های درمانی گوناگونی نیز برای آن‌ها وجود دارد. مشکلات به وجود آمده در ریشه دندان که معمولا با درد همراه هستند، با روش‌های مختلف درمان ریشه دندان برطرف می‌شوند. این روش‌های درمانی مشابه یک عمل جراحی جزئی در دهان هستند و نیاز به اصول مراقبتی خاصی دارند تا درگیر عوارض بعد از عمل نشوند.

در بخش‌های قبلی به ‌صورت کامل به معرفی این مراقبت‌ها و نکات مهم در این زمینه پرداختیم تا شما بتوانید با استفاده از آن‌ها، به مطلوب‌ترین نتیجه ممکن برسید. همچنین عوارض محتمل بعد از درمان ریشه ندان و همچنین دلایل نیاز به درمان مجدد در این زمینه را نیز به طور کامل بیان کردیم.

بهترین متخصص ریشه دندان